Pompa ciepła to praktycznie bezobsługowe urządzenie, które wykorzystuje odnawialne źródła energii. Pozyskuje z nich energię cieplną, a następnie przenosi ją do urządzeń grzewczych znajdujących się w domu. Pozwala to na ogrzanie pomieszczeń, a także wody użytkowej.
Dodatkową zaletą są niskie koszty eksploatacji i zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych. Jednak aby móc jak najdłużej cieszyć się jej bezawaryjnym działaniem, od czasu do czasu niezbędny jest serwis pompy ciepła.
Z tego artykułu dowiesz się, jak wygląda serwis pompy ciepła, co jest sprawdzane w trakcie jego trwania oraz jak często należy go wykonywać. |
Spis treści:
1. Serwis pompy ciepła – etapy
2. Kto może wykonać serwis pompy ciepła?
3. Serwis pompy ciepła – co jest sprawdzane w jego trakcie
4. Dodatkowe czynności wykonywane w trakcie serwisu powietrznej pompy ciepła
5. Co powinno zaniepokoić Cię w działaniu pompy ciepła?
6. Sprawdź naszą ofertę!
Serwis pompy ciepła – etapy
Większość producentów zaleca wykonywanie serwisu pompy ciepła raz do roku. Jest to szczególnie ważne w przypadku pompy ciepła typu powietrze-woda, gdyż działa ona w zmiennych warunkach pracy. W trakcie serwisu niezbędne jest wykonanie jego czterech głównych etapów:
-
serwisu układu dolnego źródła pompy ciepła – podczas tych czynności sprawdza się wymiennik ciepła ulokowany na zewnątrz. Konieczne jest również sprawdzenie ciśnienia gazu roboczego, gdyż istotne jest, aby nie było go za mało;
-
serwisu układu górnego źródła pompy ciepła – ulokowany jest w jednostce wewnętrznej. Jego nieszczelności mogą stanowić potencjalne niebezpieczeństwo;
-
serwisu obiegu chłodniczego – dzięki niemu możliwe jest prawidłowe funkcjonowanie pompy ciepła;
-
serwisu automatyki i ustawień urządzenia – kontrola poziomu ustawionej temperatury pozwala na sprawne i efektywne działanie pompy.
Sprawdzenie wszystkich wymienionych elementów pozwala upewnić się, czy Twoja pompa ciepła działa prawidłowo, oraz jest kluczowa do zachowania gwarancji obejmującej urządzenie.
Kto może wykonać serwis pompy ciepła?
Serwis urządzenia może zostać wykonany tylko przez przedstawiciela producenta lub pracownika firmy, która posiada autoryzację do jego wykonywania. Pamiętaj, iż w przypadku potrzeby wymiany wadliwych części niezbędne jest użycie oryginalnych zamienników bądź tych dopuszczonych przez producenta. W innym przypadku grozi Tobie utrata gwarancji na pompę ciepła.
Serwis pompy ciepła – co jest sprawdzane w jego trakcie?
Dokładna lista składowych, które powinny zostać sprawdzone przez serwisanta, jest zawarta w specjalnym protokole konserwacji urządzenia. W większości przypadków wygląda on podobnie, jednak może różnić się od siebie dodatkowo wykonywanymi czynnościami, tak jak ma to miejsce w przypadku powietrznej pompy ciepła. Do czynności wykonywanych w trakcie serwisu większości tego typu urządzeń można zaliczyć:
-
sprawdzenie zgłoszonych przez pompę błędów pracy;
-
sprawdzenie wcześniejszych czasów pracy pompy – na tej podstawie szacuje się stan pracy urządzenia;
-
kontrolę podłączeń elektrycznych;
-
kontrolę kabli elektrycznych pod kątem ewentualnych uszkodzeń;
-
kontrolę mocowań śrubowych połączeń kabli elektrycznych;
-
sprawdzenie czystości filtrów;
-
ocenę środka ochrony przed zamarzaniem za pomocą refraktometru;
-
jeżeli istnieją ku temu przesłanki, serwisant sprawdza również za pomocą wykrywacza nieszczelności szczelność obiegu chłodniczego;
-
sprawdzenie ciśnienia w naczyniu zbiorczym;
-
sprawdzenie wartości ciśnienia napełnienia na instalacji grzewczej (górne źródło ciepła) oraz instalacji glikolu (dolne źródło ciepła);
-
sprawdzenie stanu anody antykorozyjnej w zbiorniku c.w.u.;
-
kontrolę zaworów bezpieczeństwa;
-
kontrolę działania podzespołów pompy;
-
sprawdzenie ustawień sterownika pompy;
-
sprawdzenie pracy i parametrów urządzenia.
Dodatkowe czynności wykonywane w trakcie serwisu powietrznej pompy ciepła:
W przypadku powietrznej pompy ciepła niezbędne jest sprawdzenie kilku dodatkowych elementów, do których należą:
-
ogólne sprawdzenie stanu jednostki pod kątem oblodzenia, stanu wentylatora, poziomu głośności pracy;
-
kontrola połączeń hydraulicznych i chłodniczych;
-
sprawdzenie pracy wentylatora;
-
czyszczenie parownika;
-
sprawdzenie przyłączy elektrycznych.
Warto pamiętać, iż parownik powinno się czyścić regularnie raz do roku, szczególnie przed rozpoczęciem sezonu grzewczego. Można użyć do tego szczotki, odkurzacza, a w razie potrzeby wody pod ciśnieniem i środków do czyszczenia klimatyzacji. |
Po zakończonym serwisie pompy ciepła ważne jest, abyś otrzymał wpis do karty gwarancyjnej oraz protokół z wykonanych prac. Te dokumenty mogą okazać się niezbędne w przypadku awarii urządzenia, a ponadto pomagają śledzić dotychczasowe działanie pompy.
Co powinno zaniepokoić Cię w działaniu pompy ciepła?
Niestety zdarza się, iż pomimo wykonanego serwisu Twoja pompa przestaje działać prawidłowo. To, co może wzbudzić Twój niepokój, to komunikaty wyskakujące na monitorze urządzenia, dużo głośniejsza niż zwykle praca pompy czy zmniejszenie jej wydajności.
Niektórzy z producentów umożliwiają korzystanie z aplikacji, które pomagają zdiagnozować problem na podstawie pojawiających się komunikatów oraz proponują rozwiązania ich naprawy. Najczęściej jednak dotyczy to drobnych usterek. W przypadku poważniejszych awarii niezbędne może się okazać wezwanie serwisanta, który ustali przyczynę awarii oraz pomoże się jej pozbyć.
Sprawdź naszą ofertę!
Pompy ciepła cieszą się obecnie ogromnym zainteresowaniem. Wszystko za sprawą oszczędności, jakie się z nimi wiążą, oraz ich bezproblemowym działaniem. Jeżeli jesteś zainteresowany założeniem pompy ciepła w swoim domu, zachęcamy Cię do skorzystania z usług naszej firmy OZE-CENTRUM, gdzie uzyskasz darmową wycenę instalacji urządzenia oraz profesjonalny montaż i serwis pompy ciepła.
Jesteśmy polskim dystrybutorem urządzeń pomp ciepła takich producentów jak DAIKIN, NEXUS, TECHNIX i GALMET. Zrzeszamy również kilkanaście firm z całej Polski, które posiadają w swojej ofercie pompy ciepła marek MITSUBISHI, NIBE, STIEBEL ELTRON, TOSHIBA, HYUNDAI, SAMSUNG oraz PANASONIC.
Chętnie doradzimy Ci w wyborze najlepszego urządzenia dostosowanego do Twojego gospodarstwa domowego, a w razie jakichkolwiek pytań nasi specjaliści udzielą Ci wyczerpującej odpowiedzi!
Masz pytania dotyczące oferty OZE-CENTRUM ?
Zapytaj o szczegóły naszych doradców.
Tel: 519 519 280
E-mail: biuro@oze-centrum.pl
Odwiedź social media OZE-CENTRUM, Facebook, Instagram